Til helvete med pulsklokka

29.01.2020

Hovedtreningen innenfor mine Norseman var topptur
Hovedtreningen innenfor mine Norseman var topptur
Ironman Nice, klokka styrte alt!
Ironman Nice, klokka styrte alt!
Er dette en treningsøkt?
Er dette en treningsøkt?
Hva med dette?
Hva med dette?
Tilgang til et godt treningssenter og gode venner er inspirerende
Tilgang til et godt treningssenter og gode venner er inspirerende

Før pilen over bildene for tekst

Noen ganger hjelper det å "banne i kirken" for å nå frem, jeg ser mange som lar seg lure av lettvinte løsninger. Pulsklokke har i dag blitt hvermanseie, og produsentene har til stadighet nye klokker og nye funksjoner.

Det kan være smart å bruke en pulsklokke, men det kan følge med noen utfordringer. Problemet er der først om du ikke får satt dine intensitetssoner, stoler slavisk på den og til og med blir avhengig "En økt uten pulsklokke, er ingen øk"

Sonefølelsen

Som 16 åring fikk jeg en koloss av en pulsklokke som jeg brukte dag og natt for å få kontrollen på treningspuls og for å teste hvilepuls.

Jeg hadde stor glede av klokken og var nokså stolt over den. Heldigvis sa mine trenere allerede på 90 tallet at jeg ikke burde bruke klokken hele tiden, men også ta treninger for å bare kjenne på mitt eget treningstempo og leke med terrenget.

Gode trenere i dag sier det samme og blant annet Thor Hushovd poengterte ofte "tren på det du skal bli god til, kos deg på langturen, ta deg en kaffe å ikke vær så seriøs" Resultat vil nås med innsats, å jo mer aktivitet jo bedre resultat. 

I dag bruker mosjonisten hjelpemidler som wattmålere, gps, vo2max målinger, laktatmålinger med mer, som til sammen gir idrettsutøvere gode indikasjoner på hvor raskt dagens treningstempo bør bli. Kan man bli for seriøs? Hva med å trene på det du vil bli god på, med overskudd? Det er timer med aktivitet som er avgjørende

Klokken regner ut din treningspuls og lager treningsprogram

Hvor enkelt er det ikke å trene når du kan plotte inn alder, vekt og form og så har du satt treningspulsen din dette året?! Dessverre er ikke trening matematikk. Sannsynligheten for at tallene stemmer er stor, men like sannsynlig er det at de også er feil.

Treningspuls må testes, erfares og forandres etter progresjon, aktivitet, vær, underlag og dagsform. En mosjonist har lite å hente på å trene på 90% av maxpuls om man i det ehle klarer å komme opp dit, i tilegg er det ekstremt ubehagelig, toppidrettsutøveren er det annerledes

Er du en robot?

Når noen alltid forteller deg hva du skal gjøre, slutter man ofte å tenke. En tung dag blir ekstra tung om man slavisk skal følge pulsen, til og med ødeleggende på form og helse over tid. Eller hva om du har en fantastisk dag med masse boblende overskudd, og programmet sier rolig treningsøkt

Ta vekk pulsklokken i perioder og lek deg med dagens form, bruk terreng, spurt fra kompisen eller ta en ekstra runde. Du vil lære kroppen din mye bedre å kjenne, og ikke minst gi deg "riktig" intensitet og fart denne dagen

Veien er målet!

Mange blir gira av nytt utstyr. Dupetidder kan være motiverende og det kan være en god investering å kjøpe utstyr som motiverer til mer aktivitet, forbedret form som igjen gir større helsegevinst. Det er når elektronikken tar overhånd at du kan oppleve motivasjonen forsvinner. Når trening kun handler om hva som må gjennomføres og ikke hva du har lyst til av aktiviteter. Når man må bruke tid på å lete etter, få satt på, lagre og analysere. Og analysere hva? 

Hva skjer når pulsverden ikke er så spennende lengre? Slutter du å trene? 

Bruk terrenget og fartsfølelsen istedet for hele tiden være opptatt av tall. Når veien er målet, opplever man ofte inntrykkene, bruk av sansene og samspillet med venner under treningen mye bedre. Utnytt vennene på dagens økt til å inspirere og pushe hverandre.

Er tur trening? Er en 30 minutters sykkeltur trening? Kan handleturen bli en treningsøkt? Med full parkeringsplass foran treningsenterene er vel svaret gitt? Det samme masse biler på arbeidsplassene og ditto få syklende?

Bruk pulsklokken fornuftig

Ha pulsklokken som en rettleder i en periode for så å ta den bort, kjenn på gleden med å selv ha kontrollen og bli kjent med din kropp. Pulsklokken er først og fremst effektiv om den brukes ut fra din fysologi og ikke hva produsenten mener du bør bruke den og bør ligge på i treningspuls.

Ta deg en tur med ski, sykkel, bena også videre. Jeg er sikker på at du ikke tenker på treningseffekten, en effekt som også er vel så stor kanskje større for timene vil fly avgårde! 

Bloggen er tidl publ på bratrening.no og bramat.no