Skred dagen
Meny
tommy multisport
Jeg bor i Hemsedal og jobber som Personlig Trener, Guide, skribent for UTE magasinet samt aktivitet av ungdom i dalen.Jeg elsker aktivitet og variasjon og har konkurrert mye innen Multisport/adventure race I tillegg til dette driver jeg med sti og utforsykling, alpint, frikjøring, toppturer, triatlon, klatring og generelt feel good aktiviteter! Siden vil også brukes i min jobb som trener/foredragsholder med en del artikler. Kontakt meg gjerne! tomaslaksen@gmail.com , 40216005
Dagen derpå! Vær våken for skredfare.
Det har snødd mye i Hemsedal den siste tiden, når sola endelig kom åpnet det hvite landskapet seg så vakkert. Etter to dager med puddercrusing så hadde jeg lyst å ta en av mine favorittturer …..
Med ble Andreas, deltager i frikjøringscupen og en super bra fyr. Vi tok Roniheisen opp, en 15 min gåtur før travers skliing åpner den fantastiske renna seg. Først slakk crusing, små dropp for så deilig bratt kjøring. Vanskelig å si hellning men 45 grader på det bratteste kanskje men stedvis slakkere. Vi grov i snøen øverst av bratta og fant ut at det var utabilt det øverste cm, det løste vi ut og alt føltes bra. Skredfaren var satt til to. Stemningen var høy men vi tok den sikre veien, ski venstre under stupet. Andres tok den først og skulle ta et bilde at jeg tok samme linja. Jeg tok den og følte meg veldig trygg, tok en høyresving og kjente det løsna under meg, jeg satte skia ned og skrått inni skogen og klarte meg.
Wow det var nesten tenkte jeg og skulle snakke til Andreas. Andreas var borte, og igjen var det gress og lyng å sikkert en bruddkant på 30 cm! Det tok noen sek før jeg skjønte at han var tatt av skredet. Pulsen gikk opp i to hundre, jeg pustet og peste og var så redd. Slo på søk men ingen pip tilbake fra Andreas sin søker. Jeg var drit redd, nå viste jeg også jeg var i skredterreng å måtte kjøre trygt ned. Konklusjonen var at Andreas hadde havnet i renna, og da finner jeg han etterhvert. Jeg ropte, og når jeg kom ut av skogen så jeg noe mørkt i snøen. Det var ca 100 høydemetere fra der Andreas sto. Jeg ropte igjen men ingen svar, før etter 30 sekunder, da hørte jeg et rop, og en bevegelse. Jeg sklei ned og gråten var svært nær, men konsentrasjonen ennå høyere. Når jeg var til han, måtte jeg holde rundt han, jeg var så sykt glad. Han hadde utrolig vondt, ikke vondt i hode eller nakke, kun bena. Jeg kjente på bena hans men ingen urtemessigheter å finne. Jeg tror du har klart deg bra sa jeg til Andreas, jeg tok frem mine toReschue bag (minisoveposer) men umulig å få Andreas oppi, så det ble et teppe under og et over samt min jakke. Jeg ringte skipatruljen og det kom på 10 minutter. De ringte igjen å sa at helikopter var på vei. Vi hadde lyst å prøve å segle ned, tross vondt men vi fikk ikke lov, de sa at dette er trening for Norsk Luft ambulanse, og dette er deres jobb! Vi slo oss til ro med dette! Helikopter kom etter 35 minutter, og etter 45 så var de klare med båre hos oss. Opplevelsen sammen der oppe i 45 minutter er uvirkelig, samlende og godt tross alt. Vi var sammen om å skape dette «inferno» og om å løse det!
Jeg er så imponert over operasjonen. Positiviteten og måten de tar vare på skadde folk på fjellet. Helikopteret ble borte, jeg samla sammen det jeg hadde som hadde flaksa rundt av helikopteret, og sklei ned med den ene skia til Andreas til skipatruljen der nede og ventet kjeft. Ja jeg vet dette var vår feil, og satt i gang denne greia. Men det var helt rolige og hyggelige. Og tok med Andreas sitt utstyr til patruljehytta. Jeg ville på ski ned, og tankene nedover var rare uvikelige. På Legevakta ble jeg sluppet inn, her var stemningen hyggelig, og vi ble begge forklart ståa og den var meget god. Nå slappet jeg av, Andreas skalv fortsatt av sjokk og kulde. Men han var glad. Etter en stund kjørte de med ambulanse hjem til meg, og kveldens tema var satt! Og etterhvert kom også Caroline, Andreas sin kjæreste fra Sandefjord.
Hva gjorde vi feil? Å ikke sjekke snøen under klippen, den føltes tyngre og ikke som over. Jeg trodde kulda har behold snøen stabil i høyden, selv om vi har hatt noen få dager ned mot 0. Muligens er det krystaller som er omdannet i kulla nedover i lagene, men dette er tema jeg ikke kan alt for mye om d.d. Rapport er sendt NGI og har to uttalelser underst. Den spriker noe med annen info jeg har fått i dag men tror dette er hvor i høyden vi snakker. Uansett var det 5 cm is/snø så 10-15 cm med begerkrystaller for så 15 cm puddersnø.
Kjøringen ble også feil under disse forholdene dessverre alt for aggressiv. Sjekk for guds skyld snøen flere ganger om du er i tvil, og er du i tvil da også så snu. Vi kunne lett å stått trygt begge to å gjort dette! Og kjør smart, anger hjelper ikke nå, kun å ta lærdom.
Hva gjorde vi riktig. Å tenke riktig når det gikk galt. Jeg søkte med en gang, jeg har varmetepper i sekken, mat og drikke. Det begynte å bli mørkt så glad jeg alltid har lykt. Også tau om vi måtte ha laget båre, eller rappellert ned. Heldigvis var dette aldri tema denne gangen
Men jeg er skremt. Nå starter juletrafikken i fjellet. I går så jeg flere på offpiste turer uten sekker. Det vil si at kompetansen om skred nok ikke er der, ei heller utstyrt! Med 6 stykker på lansering av den lille skredboken hos UTE/Oslo Sportslager med foredrag av NGI,s skredekspert Kjetil Brattlien for to uker siden, sier noe om lysten å lære. https://www.ffshop.no/lille-snoeskredboka-p-441.html
Andreas forklarer at han var totalt handlingslammet, han ble dratt utfor en klippe/renne, viste ikke hvor han var, han slåss seg nedover, klamret seg i alt han fant som nok minket farten og det var nok dette som gjorde at han lå oppå snøen. At han ikke ble slått ihjel nedover, ei skader er et mysterium! Og en lykke
Jo vi har lært, vi må tenke mere å ikke la vår opplevelsetrang styre ALT vi velger. Jeg har lang erfaring, flere kurs og 30 år med alpintski og 12 år med alpine toppturer. Men det hjalp ikke oss i dag, det var en feilvurdering. Skam er riktig ord, for dette kunne endt så ille, og levd med dette måtte ha vært forferdelig
Kompetansen, vurdering må komme først. Skredsikkerthetesutstyr skl hjelpe deg når det har gått fryktelig galt. Som et sikkerthetsbelte i en bil. Den hjelper deg når ulykken slår til, men for guds skyld ikke krasj med bil, ei heller bli tatt av snøskred. Utfallet kan ofte bli meget dramatisk. Og ha ikke med deg folk i eksponert terreng som ikke er på høyde med din kompetanse om sikkerhet. Flere må vurdere sammen, du kan ikke så ansvarlig for alle om det skulle gå galt synes jeg.
Takk til Norsk Luftambulanse for at dere finnes og har så rå og fine folk. Skipartuljen i Hemsedal skisenter som egentlig ikke har med vår kjøring å gjøre da dette var utenfor deres område men de hjalp, og var meget hyggelige. Ambulansepersonell og lege i Hemsedal. dere gjorde dagen til Andreas mye bedre med varme ord, varm kakao, forståelse og ikke kjeft. Dere skjønte sikkert at vi har lært.
22/12 Takk for alle mail og beskjeder om vår åpenhet, dette var noe jeg og Andreas snakket om det var noe vi ville. Men om flere kan bli mere åpne når man har gått på en smell i en ellers Feel Good verden, så tror jeg flere vil forstå alvoret og at dette skjer også de som har vært mye ute i snøen. Min vilje til å lære mere akselererte, og jeg har også fått tilbakemelding om at andre har blitt motivert til kurs, lese og lære!
Limer inn ord fra Norsk Luftambulanse:
Vi har sett en del naturlig utløste skred i regionen denne uka, alle i sektor sør til vest og med den værmeldingen som foreligger nå er det vel lite som tilsier at skredfaren kommer til å endre seg så mye den nærmeste tiden.Dette er litt bekymringsverdig mtp at vi går inn mot jula og økt utfart i fjellet.
Jeg syns det er fint at dere er åpne om dette og deler «opplevelsene» slik at flere skivenner kan få seg en reminder på farene som lurer og kanskje lære noe av dette. Jeg oppfordrer deg også til å sende en rapport fra hendelsen til NGI….
Legger også med noen ord fra en av Dalens skredeksperter: Det har vært forholdvis kaldt i det siste. Dette gjør at snøen får en oppbygende omvandling. Dvs at det danner seg begerkrystaller ved bakken, rundt steiner og bergnabber som stikker opp av snøen. Dette gir svake soner som lett kan trigges vist det er bratt nok og vekten som belaster snøen når helt ned til det svake laget. Gikk en tur opp til Skurvefjell i går og opplevede drønnlyder spesielt rundt tregrensen.
Svar fra NGI etter å sett bilder, og beskrivelse fra meg: Der det var lite snø i løpet av kuldeperiodene vi har hatt, har omvandlingen gått mye raskere. Dermed vil du i området med lite snø få et vesentlig svakere fundament (begerkrystaller, sukkersnø som var tydelig på det ene bildet du sendte). I tilegg er det i områder med lite snø lettere å løse ut skred fordi det er kortere fra ski til svakt lag.
Kommentar fra Marcus Landrø NVE: hei, flott dette gikk bra. supert at du deler erfaringer. Ett par kommentarer:
Det er nok ikke Stor skredfare som du skiver i tittelen. Det var kanskje en svak treer, mest sannsynlig en sterk 2 da ulykken skjedde. Du kan jo lese beskrivelsen av skredfareskalaen og se hva som passer best. Det er viktig å være presis her siden det fort blir utvanning av begreper når man med en gang det går et skred sier at det er stor skredfare. Faregrad 1 er heller ikke null, og det kan løsne skred som kan ta liv også på den faregraden.
supert om du legger dette inn under hendelser på regobs.no det er NVEs registreringsløsning for snø og snøskred, ikke NGI som du skriver. der kan du se andres observasjoner fra ulike områder.https://regobs.no/Avalanche/Observations. Det finnes også en regobs app som du kan laste ned. Når du kommer til ett område får du opp observasjoner og varsler andre har lagt inn. Stå på tommy og god jul
Snø observasjon fra NVE fra Hemsedal: https://regobs.varsom.no/Registration/3528
Her er en tidligere blogg om temaet: https://tommymultisport.com/2010/12/07/den-hvite-d%C3%B8den-del-2/
En god side om teamet: https://www.avalanche.ca/cac/pre-trip-planning/overview
I denne renna havnet Andreas, auDu skjønner dette er fristende, gamle bilder alle herOmtrent der kameramannen sto lå AndreasI rødt start og stopp For AndreasFull service fra Ambulansen til det lille gule husetNorskl Luftambulanse ruuler
Siste bilde før Andreas dro ut, jeg fulgte hans spor, lite snø men likevel denne siden løsna..5 cm sklilag underst, 10 cm «iskrystaller» og 15-20 cm pudder
Del dette:
Relatert
desember 21, 20125 svar« ForrigeNeste »Legg igjen en kommentar
- Markus på desember 23, 2012 kl 12:41
hei, flott dette gikk bra. supert at du deler erfaringer. Ett par kommentarer:
Svar
Det er nok ikke Stor skredfare som du skiver i tittelen. Det var kanskje en svak treer, mest sannsynlig en sterk 2 da ulykken skjedde. Du kan jo lese beskrivelsen av skredfareskalaen og se hva som passer best. Det er viktig å være presis her siden det fort blir utvanning av begreper når man med en gang det går et skred sier at det er stor skredfare. Faregrad 1 er heller ikke null, og det kan løsne skred som kan ta liv også på den faregraden.
supert om du legger dette inn under hendelser på regobs.no det er NVEs registreringsløsning for snø og snøskred, ikke NGI som du skriver. der kan du se andres observasjoner fra ulike områder. https://regobs.no/Avalanche/Observations. Det finnes også en regobs app som du kan laste ned. Når du kommer til ett område får du opp observasjoner og varsler andre har lagt inn. Stå på tommy og god jul - rufusvip på desember 26, 2012 kl 07:31
Hei, bra skrevet, og bra at du skrev. Man føler seg så trygg i Norge, sånt skjer jo ikke meg…
Dette har roet min stress om å komme på fjellet for første spor, heller sjekk, sjekk og sjekk forholda igjen og kjøre masse ila sesongen enn… Vel, det sier seg selv, naturkreftene lol'er av oss…
Hvordan har det gått med Andreas?
Svar - Alexandra Nyborg på desember 27, 2012 kl 17:37
Heter det ikke Roniheisen? 😉 :p Sorry, måtte bare 🙂
Svar Tilbaketråkk: TrondBlog » Hemsedal=Ulykkesdal
Om meg:
Jeg bor i Hemsedal og jobber som Personlig Trener, Foredragsholder, Guide, Instruktør, Skribent for UTE magasinet og bratrening.no.
Jeg brenner for aktivitet, variasjon og friluftsliv. Jeg har konkurrert innen alpint, multisport, landeveissykling og triatlon I tillegg til dette driver jeg med sti og utforsykling, alpint, frikjøring, toppturer, klatring og generelt feel good aktiviteter! Jeg jobbet 12 år i Bodø og Oslo for treningsbransjen før jeg havnet i vakre fjellbygda mi
Jeg skriver om friluftsliv, trening og en sunn livsstil for kropp og hode.
Kontakt meg gjerne! tommy@bratrening.no , 40216005
Nylige innlegg
- Bloggen er flyttet til
- Randonnee and freeride courses/guiding, Hemsedal
- Film fra helgens toppturkurs
- Bloggen er nå flyttet
- Friluftsliv for dummies! Del 1 Båltenning.
Arkiv
- januar 2015
- desember 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mai 2014
- april 2014
- mars 2014
- februar 2014
- januar 2014
- desember 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mai 2013
- april 2013
- mars 2013
- februar 2013
- januar 2013
- desember 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mai 2012
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mai 2011
- mars 2011
- februar 2011
- januar 2011
- desember 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juni 2010
- mai 2010
- april 2010
- mars 2010
- februar 2010
- januar 2010
- desember 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mai 2009
- april 2009
- mars 2009
- februar 2009
- januar 2009
- desember 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mai 2008
- april 2008
- mars 2008
- februar 2008
- januar 2008
- desember 2007
- november 2007
- oktober 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mai 2007
- april 2007
- mars 2007
- februar 2007
- januar 2007
- desember 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
Meta
- Registrer
- Logg inn
- Innleggsstrøm
- Kommentar-feed
- WordPress.com
Vis fullt nettsted
Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
- Kommentar
- Reblogg
- Abonner
- Fortrolighet