Ja til stille natur

05.05.2020

Kan motorlyd og stillhet leve sammen?

Det er verdens vakreste oktoberdag, jeg sitter helt alene på en fjelltopp i Jotunheimen å har det så fint og stille som det går ann å ha det. Jeg har det rett og slett fantastisk og tenker kun på det jeg føler og ser. Jeg tenker jeg er verdens heldigste akkurat nå.

Plutselig dukker det opp et småfly som flyr rundt Falketind, så kult! Noe minutter etterpå kommer et helikopter å gjør det samme, dette helikopteret flyr rundt om i Jotunheimen nokså lenge. Forståelig tenker jeg, det er jo tross alt verdens vakreste dag! Jotunheimen er stort men på denne vindstille dagen hører jeg dette helikopteret i en hel time. Tankene avsporer, jeg tenker på om denne motorlyden skal bli en del av mitt friluftsliv så forsvinner noe av grunnen til at jeg sitter nettopp her i Jotunheimen.

Regjeringen skal stemme på øket motorbruk, dette blir et minefelt

Tirsdag skal det stemmes om å fjerne kravet om at det må være 2,5 kilometer mellom brøytet bilvei og ei hytte for at en kommune skal kunne gi tillatelse til bruk av snøscooter for å transportere utstyr og bagasje til hytta. 

Det er i dag allerede sinne hos noen, til og med Røde Kors har rapportert at skiløpere har slått etter de med stavene når de kommer kjørende på høyfjellet med sin skuter. Nå skal altså de som kjøpte hytte eller går på tur for stillheten, miste mye av denne luksusen. Stillhet er akkurat det, en mer og mer sjelden luksus

Hvor blir bragden av, når noen kommer kjørende forbi?

Jeg er oppvokst i Åre og Storlien på grunn av en alpin interessert familie. Jeg husker motorstøyen fra snøskutere som var rundt oss hele tiden. Spesielt en tur der jeg gikk på langrennski opp til en "fjelltopp" alene og satt der å nøt min bragd. Også til denne haugen kom det en snøskuter og denne bragden min sank betydelig!

Det er skrevet mye om Catskiing (drar opp skiløpere på fjellet med beltebil)  og om å få fly skiturister opp fjelltoppene. D.d er det kun Catskiing i etablerte skianlegg som er gjort tillat, noe som også fremstår som fornuftig

Også gondolsaken i Romsdalen og på Aksla var en betent sak for de lokale. Her er det allerede godt opparbeidet sti samt 100.000 som går Romsdalseggen, i dag ikke et sted du drar om stillhet er målet! 

Jeg elsker fart og spenning men har også stor sans for turer helt alene i stille urørt natur. Jeg synes det er helt unikt å ha denne valg muligheten. Det er også grunn til at mange utlendinger oppsøker norsk natur, den urørte og stille naturen. Norge har noe unikt med allemansretten. En allemansrett fler burde komme seg ut å oppleve, uten å ødelegge grunnen til at de som er der fra før, bruker skog og fjell!

Det samme gjelder nedslakting av villmark, men det er en annen kampsak

Å se flere sider

Vi som elsker stille natur må likevel ikke bli helt svart/hvite. Friluftsliv vil utvikle seg mot flere og annerledes brukere. Derfor mener jeg også at ved å være bastant kan noen brukere utvikle seg helt for seg selv å "ta seg til rette" uten samarbeid og dialog. Egne løyper for snøskutere, og egne fjell for beltebiler og helikopter må vi kanskje godtta i fremtiden. Gå heller i dialog! Det er jo lite motstand av etablering av skiheis. Vi som ikke vil ta heis men være for oss selv, finner jo bare andre fjell å gå på!

Men jeg er skeptisk, om alle holder seg innenfor de oppmerkede løypene ser jeg ikke problemet. Men åpning av  mer skuterbruk vil gi flere kjøretøy og jo flere kjøretøy jo flere vil også la se friste til å ta kjøre sine egne veier, bokstavelig talt.

Jeg er heldig som kan velge det sosiale livet Rundt Skallstuggu, eller dra innover fjellet i Trøndelag og Innherred, uten andre å se på dagesvis. Men selv i Nordmarka kan man finne oase, man drar bare ikke der alle drar og langt innover! 

Dette har en verdi, som ikke kan måles i penger! 

Foto DNT