Velkommen til Folven Sykkelfestival 13-16 sept. i Stryn

For 6. året arrangerer vi Folven sykkelfestival med base på Folven Adventure Camping. For påmelding vipps 790/990,- 2 eller 3 dager til 4021600 eller på konto 9710 23 78125, merk navn og tlf på alle deltagere om du betaler for flere. For registration enter 790/990, 2 or 3 days – NOK on account 9710 23 78 125, note name and telephone to all participants if you pay for more than you. Also vipps 40216005

Stryn står for storslått natur med fjor, fjell, grønne lier og breer. Norge på sitt mest ikoniske og vakre. Her finnes et utall av stier fra enkle barnålsstier, slakke fjellstier til mer utfordrende terreng i bratte fjell

Vi har fått stor oppmerksomhet fra f,eks terrengsykkel pga vår store utvikling av stier og kartlegging av nye omeråder. Norge kanskje mest spektakulær sti “Himalayastien” får ny avslutning, en hånd/maskin bygd sti ned Napen som er den perfekte shutlesti som er snarveien

Vi har turer fre-søndag i forskjellige vanskelighetsgrader og vi tilbyr shutling. Vi kommer også til å dra lengre inn i Nordfjord om det er interesse for det for å sykle nye stier for dere som har vært her før.

Basen er legendariske Folven. Adventure camp, perfekt lagt opp til magiske afterbikes og idyll på kveldstid. Vi holder uhøytidelig pumptrack, enduro og bunnyjump konkuranse. Hytte 690,- pr prs for helga, mulighet med telt/bil. Hytter er bokket til alle deltagere og fås og betales ved ankomsten. Oppgi hvem du evt vil bo med

For de som vil ha mer kveldsaction er det nydelig for korte stiturer, padling, sup, bading, skating, klatring i umiddelbar nærhet

Følg Folven sykkelfestival på facebook    Følg teknisk arrangør tommymultisport på facebook    Følg Folven adventure camp på facebook

Flere bilder under filmen en fra i fjor

DSC04493_DSC0902DSC04655Himalaya_zps99e90d39
 

TommyMultisport Bootcamp i Kristiansund

Bli med på BootCamp, en treningsøkt med Personlig Trener, gründer, instruktør og treningsskribent Tommy “multisport” Aslaksen tirsdager kl 17.00-18.00

Treningen blir tilrettelagt for godt trente til mindre godt trente med enkle øvelser i valgfri tempo!

Dette blir en uteøkt med stasjonstrening, med meget effektive, lekne men tøffe øvelser! Her får alle muskler i kroppen kjørt seg! med intens høy forbrenningseffekt! Vi bruker 60 minutter inkl oppvarming!

Pris 590 for 6 ganger, 790 for 10 ganger,- til (snittpris 79,- pr gang) eller 115 som dropp inn. Lov å ta med barn og halv pris for ungdom Påmelding her

Bare gi lyd om du lurer på hva som helst med PM, mail eller tlf tommy@bratrening.no/ 40216005

Mer om meg på http://sunnogsprek.no/eksperter eller se min facebookside

DSC01089
 

Skred og toppturkurs i vinter.

Planlagte kurs
Trøndelag Skallstuggu 26 januar helgen, 16 mars helgen
Trøndelag Grong 2 mars helgen

Romsdal 19/1 helgen, 2 feb helgen (nybegynnere) 9 mars helgen 6 april helgen (vidregående) Kun 1-2 plasser ledig på videreg.

Sunndal , Phillipshaugen 20 april helgen

Jotunheimen Øst 2 mai helgen

Ledige helger 16-18 februar og 27-29 april! eg tar topptur, skredkurs vidrekommende , frikjøringkurs teknikk på oppdrag. Har base på Nordmøre/Romsdal men tar kurs “hvor som helst” på bestilling. Bare spør! tommy@bratrening.no/40216005

Kurs kan syes etter ønske men et standard Grunnkursene har som formål å gjøre deg klar til å finne fjell og gjøre turen mest mulig trygg og behagelig både opp og ned. Det aller meste foregår ute i fjellet! Du skal lære tryggere ferdsel i bratt snø!

Vi gjennomgår det å kunne tyde skredvarsel og planlegge tur utifra all informasjon vi kan hente inn. Vi planlegge selve turen sammen, og jobbe med å lese forskjellige typer kart. En god plan er uhyre viktig og det er mye som kan og bør planlegges i ro dagen før tur

Vi skal bli trygge på å måle bratthet digitalt og analogt der vi står, på avstand og snitthellning. Vi skal jobbe med å gjenkjenne trygge linjer, gjenkjenne skredterreng og skredfeller. Vi skal jobbe med avlasningsavstand, kjøremønster og generel fornuftig ferdsel i bratt snø

Vi vil praktisk på tur oppsøke og tolke informasjon om skredfare. Det blir trening på vurdering av snøstabilitet og hvordan ta egne skredfarevurderinger basert på observasjoner og tilgjengelig informasjon som vi gjorde før turen men også på tur

Vi skal jobbe mye praktisk med kameratredning med sender/mottakar, søkestang og spade og gjøre enkel førstehjelp

Vi jobber også litt med teknikk på ski både opp og ned samt mye annet. Vi begynner fredag kl 21, er ute på fjellet Lørdag formiddag og mer teori på kvelden. Søndag skal dere planlegge og gjennomføre tur men satser på å være ferdige kl 15. Det blir god tid til refleksjon og sosialt under hele helga

Mer under filmen..

Jeg har holdt kurs siden 2013 og d.d gjennomført 30 talls kurs, er under NF udanning. Konkurransealpinist fra 6 år, konkurert innen frikjøring, randonee og fjelltelemark. Jeg har gått toppturer i “hele ” verden og gått toppturer siden jeg fikk ski og gikk på haugene i nærheten! Har gått 119 av de 156 toppene i toppturbibelen til Friflyt

To bilder fra mitt kurs i Trønderavisa

Jobber også som Personlig Trener og kroppsøvningslærer og holdt kurs og foredrag i treningsbransjen siden 2003 så er vandt til å stå på scenen og ikke minst, jobbe med mennesker i alle “versjoner” Holder i tilegg Topptur og stisykkelcamp i Stryn samt ansvarlig for alt med MTB på Ekstremsportveko

Kurs i Åndalsnes

Kurs i Kristiansund

 

Påmelding Folventopptur festival 2018

Påmelding festivalen.

Festivalen er Utsolgt

Skålatårnet. starter torsdag 17 mai kl 11 . (Fult) Vi er nede igjen på formiddagen 18 mai.

Dette er en spesiell tur som på Norges lengste motbakke  med en magisk overnatting på 1843 moh. Vi har fem guider på turen og plass til 30 deltagere. Pris på hele pakken er 1390,-

Hytteplass får du når du ankommer Folven til spesialpris 590,- for to dager under festivalen.

Selve Festivalen begynner kl 21, 18 mai. pris for to dager 1090 som inkluderer alt av turer, kurs og festivalen . Vi har ca 10 aktiviteter med lange, korte, bratte og slakke turer i tilegg til Dagstur skred og brattkjøringskurs

billetter blir ikke refundert men kan selvsagt selges videre til kostpris

Mer info under film og bilder

PS. Ønsker du å være godt forberedt på toppturer til vintersesongen så arrangerer jeg TommyMultisport skredkurs, toppturkurs både på bestilling og i samarbeid med Villa Vengetind i Isfjorden, Romsdal. Se også på siden til vår base Folven adventure camp for andre event i 2018

DSC06487DSC03425 – KopiDSC03432

Generell info: 

Velkommen til 6 utgave av Folven Randonnee festival, som samler ski og brettfolk når snølek og tur er på sitt mest behagelige og vakreste i fagre Stryn!

Vi har skredkurs, brattkjøringskurs og guidete turer med erfarne folk! Basen er legendariske Folven Adventure Camping i vakre Hjelledalen

På kveldene blir det afterski, foredrag, workshops, konkuranser og musikk

Noen få heldige drar på overnattingstur til Skålatårnet 17-18  mai (torsdagsmorgen til fredagsformiddag)

Det er hytter til alle deltagere på folven men lov å bo i vogn, telte eller andre steder

Vi starter salg av festivalpass 1 des kl 12. PS Festivalen ble fullbooket 23 mnd før festivalstart i fjor, overnattingstur ble fullbooket etter 2 timer!

Festivalen arrangeres av Tommy Multisport, friluft og trening og Folven : Adventure Camp Lurer du på noe mail tommy@bratrening.no/ 40216005 eller spør her!

 

Tren riktig mot din konkurranse

Har du lyst til å trene mot en bestemt konkurranse, men tør ikke? Eller ble du skadet sist du prøvde? Noen vil så gjerne men har egentlig ikke tid til all treningen!

Jeg lager et treningsoplegg med utgangspunkt aav kjennskapen til deg. Vi jobber også med motivasjon, vilje, kosthold og skadeforebygging. Fysiske økter er selvsagt det viktigste, og vi trener riktig i forhold til deg og den tid du har mulighet å legge ned på dette arbeidet. Her må det testes! Vi lager en “pakke” i forhold til hva du tror du trenger. Jeg anbefaler men du bestemmer!

Vi er alle  forskjellige bygd, forutsettninger, treningsbakgrunn, erfaring og kompetanse både på det som gjelder kost, skadeforebygging og trening. Legg til at ingen hjerne er lik så blir det lett å trå feil eller jobbe i lapskausen

Jeg har 15 års erfaring som PT, med klasseseier i Oslo maraton som det største bragden rent konkuransemessig

Jeg har også jobbet som PT lærer via AFPT og ELIXIA edjucation, holdt mange foredrag for grupper og bedrifter, så er dere en gjeng som vil trene sammen mot noe, så står jeg gjerne klar med kompetansen og motivasjonen

Etter en lang idrettskarriære så har jeg mye erfaring med i sekken, legg til Idrettsutdannet PT, kostholdsveileder, massajeterapeut og pedagogik så er jeg trygg på at jeg kan få deg til målet på en trygg, motiverende og best mulig måte.

Bakgrunn fra landeveissykkel, triatlon og multisport. Har 3 norseman 4 full ironman men det er multisport med seier i Nordisk som personlig ble den største dagen. Har ellers konkurrert både i alpint, frikjøring, randonee, terrengsykling, utforsykling og enduro.

Som treningsskribent har jeg skrevet mye spennende, det meste ligger her

Jobber i dag som selvstendig PT der jeg trener kunder både ute og på senter, er kroppsøvningslærer å har skred og endurokurs med base i Kristiansund

Følg meg gjerne på facebook  på instagram tommymultisport.no og vårt trening og kostholds coaching side sunn og sprek

Kontakt meg for en uforpliktende møte tommy@bratrening.no/40216005

 
 
 

12 tips som får deg i form og ned i vekt

12 enkle tips som hjelper deg med å bli sunnere og sprekere

Det å kommer i bedre form og bli lettere krever stor innsats, men start med vaner som kan bli en del av deg. Bort med skippertak og dietter. Skap en positiv og fornuftig livstilsendring, da er sjansen større for at du holder deg sprek livet ut!

1. Begynn pent! unngå å trene så hardt at du blir veldig stiv. Å ha vondt i mange dager etterpå er ikke motiverende for å ta en ny trening, skynd deg langsomt

2. Utholdenhetstrening/kondisjontrening er mest effektivt for vektreduksjon. Å ha høy puls over lengrere tid krever mer energi enn vanlig styrketrening og derfor større forbrenning. Selv 5 kg mer muskler øker basalforbrenningen kun med 8-10 kcal i døgnet

3. Tenk heller hva du har lyst å prøve enn å tenke hva som er mest effektivt. Jo løping på mølle er noe av det mest effektive men tungt og vondt for en utrent! Gå heller i bakke/vinkel på mølla eller en enkel gruppetime

4. Tren med en venn eller gjør avtaler! Forpliktelser gjør at du trener mer, men vær hard med deg selv fra dag en. Du vil få flere og flere unnskyldninger for å droppe treningen etterhvert!

5. Ha mål, både kortsiktige f.eks en mnd og en som er langt fremme som et år! De bør være realistiske men mulig å nå om du trener godt og jevnt!

6. En trening gir målbar effekt, men ikke merkbar for deg. Fokuser på forandringer som skjer med kroppen i starten, det tar ofte 3 uker før du merker bedre form og styrke. Fokuser på at du blir i bedre humør, sover bedre eller at “vondter” forsvinner

7. Test deg alltid i starten! De kan være hvor langt du kan løpe på 12 minutter, hvor langt tid du bruker på ergometersykklene på 3 km, hvor mange pusups du tar. Mål rundt midjen med et målebånd, bruk navlen som referanse så det blir likt. Da vet du hvor mye fremgang du får

8. Er vektreduksjon hovedmål så fokuser på et bedre kosthold. F.eks tilsvarer 10 smågodtter en time med intervall. En kaffe mocca 30 minutter. Har du mange utskeielser så hjelper treningen mye mindre! Et eple trenger 7 minutter intervall og så videre

9. Bruk gjerne kostplaner men ambisiøse planer gir man fort opp! Sett deg heller ned å finn ut hva det forskjellige matvarene inneholder i kcal, hva som er høyglykemisk og bør unngås, hva et grovt brød er. Noter alt du spiser over 4-5 dager og du vil fort se hva som må forandres og hva som må legges til! Mye av det som må legges om i kosten vet du mest sannsynlig innerst inne.

10. kjøp gjerne treningduppedingser, det kan gi en ekstra motivasjon. Men de kan uansett ikke regne ut din puls eller måle nøyaktig kaloriforbruk men de er gode veiledere. Feks.for å få nøyaktig treningspuls må dette testes av fagpersoner for å få nøyaktige soner , og sonene vil også variere innenfor en treningsperiode m.m. Men uansett er dette gode veiledere!

11. Hverdagsmosjonen er utrolig viktig. Det å gå 4 etasjer mer hver dag vil forbrenne tilsvarende 5 kilo i året. Du 4. dobler kcal uttaket å gå kontra å sitte. 10.000 skritt om dagen eller tilsvarende aktivitet er nok for å holde helsa ved like, legg en treningsøkt oppå dette å du har en utrolig bra dag for kroppen og hodet ditt

12. De mest fornøyde medlemmene på et treningssenter er de som går på gruppetimer, og de aller mest fornøyde er de som har Personlig Trener. Dette viser all undersøkelser fra de store kjedene. De med PT trener jevnere, mer effektivt og har en større variasjon i treningen sin

Og husk, er noe for godt til å være sant, er det garantert det! God trening!

Jeg har jobbet som PT og instruktør i 15 år, utdannet mange andre lovende PT,er og hjulpet mange hundre unike og herlige mennesker! Jeg er i dag å finne på Treningssenteret-Kristiansund tommy@bratrening.no.

En kortversjon av artikkelen er på bramat.no

 
 

Basistrening mot ski og sykkel

og til livet…

Trener du mot skisesongen, eller venter på at skiseongen skal starte igjen etter mildværet har du fine muligheter til å forberede muskler i ben og overkropp mot belastningen som kommer. Det vil være fordelaktig å finne øvelser der du har  øvelser som aktiverer store deler av kroppen å trener med styrkeøvelser der musklene “snakker” sammen å jobber sammen. Dette gjelder selvsagt det meste av aktiviteter enten det er sykkel, ballsport ja til og med vanlige fjellturer. Trener du mye slik kan du forebygge mange belastnings og akutte skader

Utholdenhetstreningen kan med fordel være typiske sirkel og stasjonstreningsøvelser eller bootcamp der hele kroppen aktiveres mens hjerte jobber rundt den anarobe terskel/melkesyregrensa

Her har jeg samlet litt av hvert, øvelser og utholdenhetstrening som jeg bruker mye, med tanke på å bli en bedre, mer utholdende og unngå skader som skikjører og syklist

Foto Steinar Bleken

Eldre bildeartikkel, trening mot alpintsesongen

En must do øvelse for alpinister, og andre

Knall tøff benøvelse

Balanse og styrke i bena

Mer balanse og styrke

Spenst, hurtighet og styrke i bena

Nok en må øvelse, kan gjøres i slynge, se under

Verdens beste mageøvelse?

Push ups varianter

Litt lek og moro, en tøff en

Lite utvalg kondis øvelser inne

Flere kondisøvelser, ute

Mer kondis øvelser, men sammen

Jeg kjører også en del frivendinger, rykk og støt ,samt markløft. Litt viderekommende men tren med stang å få inn teknikk

Ketlebell, fantastisk helkroppstrening